EM krönika Spanien - Italien

Heja Spanien!
Men det bådar ju inte gott, då det i samtliga kvartsfinaler i detta EM varit tvåan från gruppspelet som gått vidare. Eller som kommentatorerna ser på det. De lag som vilade spelare i sista gruppsspelsmatchen har åkt ut.
   Men just nu orkar jag inte lyssna på all statistik hit och dit. Enligt dem har ju Ryssland aldrig lyckats i ett mästerskap, och har alltid varit sämst när det väl har varit viktiga matcher. Den statistiken kan nu slänga sig i väggen. 2-0 mot Sverige, visst det var väl inte världens svåraste match. 3-1 mot Holland säger en hel del, med tanke på vilken form laget visat under gruppspelet.
  Jag måste erkänna att jag ville att Holland skulle förlora igår. Detta tack vare att det var de som slog ut oss för fyra år sedan. Fast jag ville inte att det skulle förlora redan efter 90 minuter, utan jag ville att de skulle få en lika tung förlust som oss 2004. Så i slutminuterna ville jag se ett holländskt mål ihopp om att det skulle bli straffar direkt....Men men, nu åkte det i alla fall ut efter en 30 minuter lång förlängning. What goes around comes around, så tack Ryssland. Nu skulle jag gärna velat vara på hotellet och sett holländarnas besvikna miner efter deras skrytiga attityd när vi var där. De trodde de var kungar för att de besegrat Italien med 3-0 och Frankrike med 4-1? (Blev det inte så?).
Jag säger som Fiffi, nu slipper vi även skämmas lika mycket som vi gjorde i onsdags. Ryssland har numera inte bara slagit ut vår nation, utan även guldtippade Holland. Visst att vi spelade dåligt i onsdags, men igår fick vi från Rysslands sida se hur fotboll ska se ut när den är som bäst.
   Ryssland vågade satsa och ge järnet, vägrade att visa respekt för stjärnor som Van der sar och Nistelroy, men framförallt de spelade inte på resultat. När de i förlängningen gjorde 2-1 backade laget inte ned, utan de fortsatte anfalla och gjorde istället 3-1. Vilket annat landslag skulle ha den viljan men framförallt det modet?
     FotbollsEM 2008 har blivit ett mästerskap där nya stjärnor som Arsjavin föds, och gamla stjärnor faller. De klarar inte trycket från media,supportrar etc. Jag ser likheter med EM 2004 då underdogsen Grekland blev Europamästare och Charisteas gick från anonym till känd på ett par veckor. Men den största skillnaden med Em 2004 är att i år går lagen som är bra offensivt vidare, medan Grekland för fyra år sedan vann för att de spelade bra defensivt. Och vad är roligast defensiv fotboll eller offensiv fotboll?


Kommentarer
Postat av: Anonym

vilken hejare på fotboll du e då :P

har du nån "forskar examen i fotbolls historia" eller? hahah :)

2008-06-23 @ 18:55:09
Postat av: Anonym

oj glömde skriva att de va från mig, Therese G

2008-06-23 @ 18:56:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0