en vecka kvar av tonåren

Yes. bara en vecka kvar till dagen man längtat till från den dagen man fyllde arton. Känns konstigt, men ändå bra.
Igår natt låg jag och tänkte på saker som många inte vet om mig. Detta slog mig då min katt hade spytt, lite komiskt men tänkte att ni ska få ta del fyra sanningar om mig som inte många vet om.

Jag har en riktig fobi för spyor, tycker att det e så äckligt. Typ bajs som inte malts färdigt som kommer ut från munnen och det luktar så äckligt, oavsett om spyan kommer från ett djur eller en katt har den ändå samma stinkande lukt. På grund av min fobi för spyor så har jag själv inte spytt sen jag gick i sexan tror jag? och nog anledningen till att jag fått sån fobi för spyor och hellre väljer att försöka få ner den igen är nog för att sist jag spydde och hade gjort klart allt (trodde jag), skulle jag självklart ta mig till handfatet och skölja rent, men självklart så kommer det mer, och inte nog med det så är proppen i handfatet i! Så när jag väl är klar och mår bra måste jag ned med handen och dra ur proppen. Men tro inte att jag bara stoppade ned handen, nej nej på med pappas tjocka vantar och en grythandske på mig så tog jag bort proppen med kisande ögon. Och sen dess, så väljer jag att skita i att spy, hur skönt och gärna man vill det.

Jag är inget stort fan av traditioner, jag ser mer julen, påsken etc som ett sätt för handeln att tjäna pengar, och på det sättet känns allt så falsk. Jag vet inte varför man firar julen, vet bara att det har något med Jesus och kristendomen. Och jag vet absolut att alla som firar jul inte är djupt religiösa. Julen har blivit så stor på grund av all reklam och bortskämda ungar. Visst jag är nog lite arbetsskadad efter min tid här på ICA, men när man sett med egna ögon hur jädra mycket det ökar i försäljning till julen, påsken, midsommar och nu tillochmed haloween. Överallt lockas det med att just dennes sak är bäst att ge bort i julklapp. Allt känns så fejkat, jag har svårt för att säga god jul, för det är ett begrepp jag inte riktigt förstår dess innebörd. Självklart förstår jag att man menar att den man säger det till ska ha några trevliga dagar med släkt och vänner, men har det någonting med det religiösa att göra, eller har det helt försvunnit från julen. Handlar det numera bara om julklappar, julklappar, julklappar och pengar, pengar, pengar?

Jag har haft problem med tvångstankar, men var duktig nog att ta mig ur det innan det hade gått för långt, och det på helt egen hand. Jag gjorde nämligen ett arbete om tvångstankar som avslutning i min psykologikurs. Och i slutet av den kursen skulle man prata inför klassen om det man skrivit. Jag sa högt inför alla hur det låg till och hur jag tog mig ur det, på grund av att jag insåg hur löjligt det var. Genom detta blev jag "frisk" och fick veta att jag absolut inte var ensam. var och varannan vän berättade även om sina. Så även de man minst anade hade även de problem med sina ritualer. Och NEJ det här var inte på en psykklinik utan min klass.


Och nu sista. Jag blir alltid rädd efter att jag har sett efterlyst.
Förut tänkte jag alltid efter att ha sett efterlyst att jag inte ska åka in till stan och handla lite, det är ju livsfarligt, rån och överfall överallt. Men sen sitter man ändå där på tåget någon dag efter. Men just efter programmet är man till och med rädd för att gå förbi ett fönster. Det kan ju stå en därutanför och sikta med laser mot en...När jag var liten trodde jag även att de rekonstruerade scenerna var verklighet, och fattade inte varför ingen ingrep. Nu är jag som tur var äldre och vet bättre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0